W szkole mamy córkę, a wkrótce - mamy nadzieję - dołączy do niej kolejne nasze dziecko. I o ile kilka lat temu podczas poszukiwań placówki, braliśmy pod uwagę liczne i różnorakie szkoły: publiczne, społeczne, w tym m.in. inspirujące się pedagogiką waldorfską i montessori, o tyle teraz nie mamy już wątpliwości, że dokonaliśmy dobrego wyboru. Oczywiście, jak każda instytucja, na którą składa się kilkaset osób (grono pedagogiczne, organ prowadzący, uczennice i uczniowie oraz rodzice - a w przypadku Platerek także absolwentki i przyjaciele), także Platerki mają swoje kłopoty i mikrokryzysy, niemniej właśnie to, jak dyrekcja i nauczyciele w porozumieniu z rodzicami przez nie przechodzą, jest miarą tego, jak dobra to szkoła. W każdej z tych sytuacji dyrekcja i poszczególni nauczyciele wykazywali daleko idącą otwartość na spotkania, dyrektor i nauczyciele, z którymi mieliśmy dotąd do czynienia, nie tylko sami regularnie organizowali spotkania służące wypracowaniu porozumienia (np. przy zmianach firm oferujących mundurki dla szkoły), ale też byli do stałej dyspozycji rodziców na co dzień. I nie tylko rodziców – kilkakrotnie (podczas załatwiania własnych spraw) byłem świadkiem tego, jak uczennice i uczniowie śmiało pukają do pokoju nauczycielskiego czy dyrektora i nigdy nie widziałem, by zostali spławieni. To tyle w odniesieniu do głosów krytycznych, których co prawda nie potrafię zweryfikować w 100%, ale własne doświadczenia każą mi widzieć w nich kuriozalną frustrację i nieuprawnione oszczerstwo ("mobbing" czy "obraźliwe określenia" ze strony dyrektora, o których ktoś napisał, to jest jakaś niedorzeczność, polecam poznanie tego człowieka osobiście - umówić się nie jest trudno).
Jeszcze z obserwacji i doświadczeń własnych. Niekoedukacyjność nauczania jest jak dotąd dla nas tylko pozytywnym doświadczeniem i choć sami na poziomie teorii wciąż mamy z tym kłopot, w praktyce widzimy jedynie zalety. Być może dlatego, że dziewczyny i chłopcy nie są w tej szkole odseparowani – podział dotyczy przecież jedynie 45-min. lekcji. Cała reszta życia szkoły od opieki pozalekcyjnej, przez większość zajęć dodatkowych, po życie towarzyskie podczas przerw to swobodne kontakty zarówno miedzy płciami, jak i rocznikami. Mundurki – świetna sprawa, nie są traktowane jako narzędzie „elitaryzacji”, tylko wyraz równości uczniów i uczennic w murach szkoły. Przy okazji bardzo praktyczne, a dzięki organizowanej regularnie giełdzie/wymiance też bardzo ekonomiczne.
Szkoła działa w ten sposób, że dzieciaki spędzają na samych obowiązkowych lekcjach co najmniej 1,5x tego, co w szkole publicznej, dzięki czemu nauczyciele nie gonią z materiałem, a mogą sobie pozwolić na „rozrzedzanie” trybu pracy, zwłaszcza że klasy to 40-60% publicznego normatywu. I nie ma efektu przemęczenia. Dużą zaletą są codzienne (i każdego dnia inne) zajęcia z WFu i codzienny angielski. W szkole w ogóle dzieje się bardzo dużo i spora część nauczania realizowana jest poprzez działania projektowe, czasem międzyklasowe: przedstawienia teatralne pod kierunkiem m.in. p. Ani W. i koncerty (niezrównana p. Małgosia T. i jej orkiestra ukulele + zespół Piękni), kiermasz, wolontariat (WOŚP, pomoc zwierzętom, pomoc dla ofiar powodzi, uchodźców etc.). Inne zajęcia dodatkowe (ekoplastyka, wegekuchnia, gospodarstwo domowe, gotowanie/majsterkowanie) bardzo rozwijające, myślę, że jest jeszcze sporo dobra, które nam dotąd umykało. Nauczanie i wychowanie ukierunkowane jest na kształtowanie obywatelskiej odpowiedzialności za otoczenie: za sąsiedztwo, za miasto, za kraj, za planetę w jej środowiskowym i klimatycznym kryzysie. Z rozmów z rodzicami dzieciaków w 7, 8 klasie wynika, że to nie tylko doświadczenie pierwszych lat w szkole.
No i nauczyciele oraz nauczycielki – super jest uczestniczyć w życiu szkoły, w której kadra wydaje się tak zintegrowana (doświadczyłem tego podczas prób do "koncertu tatusiów"). Widać, że jest grono osób, które zaangażowane jest zawsze, pewnie inni włączają się mniej, ale sam ten rdzeń Platerek to skarb, dla którego warto tu przyjść i samemu tę społeczność współtworzyć.
pokaż więcej...